« poprzedni punkt  następny punkt »


3. METODY OPISU DANYCH JAKOŚCIOWYCH

Popularnymi wykresami prezentującymi dane jakościowe w przypadku jednej cechy są wykres słupkowy i wykres kołowy.

Przykład

Poniżej podane są liczby studentów w kraju na różnych grupach kierunków studiów w roku akademickim 1990/91 oraz 1997/98.

Grupa

kierunków

rok 1990/91

rok 1997/98

liczba

%

liczba

%

pedagogiczne

99552

18,3

91100

14,0

humanistyczne

69088

12,7

110565

8,1

prawne i nauki
społeczne

133824

24,6

566475

41,5

nauki ścisłe
przyrodnicze

144704

26,6

292110

21,4

medyczne

81600

15,0

95550

7,0

pozostałe

15232

2,8

109200

8,0

ogółem

544000

100

1365000

100

Opis danych surowych: dane są 2 próbki cechy jakościowej (grupa kierunków studiów), cecha ma 6 kategorii (klas, atrybutów) wymienionych w kolumnie pierwszej, a więc - grupa kierunków studiów pedagogicznych, humanistycznych, medycznych, ....

Liczebności próbek: n = 544000, m = 1365000.

Najliczniejsze grupy kierunków: nauki ścisłe i przyrodnicze (klasa nr 4 o liczności 144704) w 1990/91 oraz dla drugiej próbki grupa kierunków prawnych i nauk społecznych (klasa nr 3 o liczności 566475).

Procentowy udział klasy = (liczebność klasy/liczność próbki) ´ 100% = częstość ´ 100%

Zauważmy, że, mimo iż liczność studentów nauk ścisłych i przyrodniczych wzrosła z 144 tysięcy do 292 tysięcy, to ich procentowy udział w ogólnej liczbie studentów zmalał z 26,6% do 21,4%.

Przejrzystą formą graficzną prezentacji próbek są wykresy słupkowe: rysunki 1.3 i 1.4 przedstawiają procentowy udział studentów na różnych grupach kierunków studiów w latach szkolnych 1990/91 i 1997/98, odpowiednio.

Rys. 1.3. Procentowy udział studentów na różnych grupach kierunków studiów w r. 1990/91.

Rys. 1.4. Procentowy udział studentów na różnych grupach kierunków studiów w r. 1997/98.

Rysunek 1.5 przedstawia połączony wykres słupkowy dla dwu próbek jednocześnie. Jest on bardziej czytelny dla celu porównania procentowych zmian liczby studentów studiujących poszczególne grupy kierunków w badanych latach. Nie mamy jednak informacji o zmianach liczbowych. Zamiast procentów na osi pionowej wykresu słupkowego można umieścić liczebność, co w przypadku dużej liczności próbki jest mało czytelne. Natomiast pozwala porównać liczbowe zmiany studiujących różne kierunki w badanych latach.

Rys. 1.5. Połączony wykres słupkowy procentowego udziału studentów.

Innym sposobem graficznego przedstawienia danych jakościowych jest wykres kołowy. Rysunki 1.6 i 1.7 przedstawiają wykresy kołowe analizowanych liczb studentów na poszczególnych grupach kierunków studiów w badanych latach.

Rys. 1.6. Wykres kołowy udziału studentów na różnych grupach kierunków studiów w r. 1990/91.

Rys. 1.7. Wykres kołowy udziału studentów na różnych grupach kierunków studiów w r. 1997/98.

Na wykresie kołowym procentowy udział obserwacji określonej kategorii przedstawia pole wycinka koła dla tej kategorii. Pole całego koła odpowiada 100% obserwacji. Z rys. 1.6 odczytujemy, że 12,7% studentów w roku akademickim 1990/91 studiowało humanistyczne kierunki studiów. Częstość studentów tych kierunków wynosiła 0,127. Ogólnie

(pole wycinka/pole koła) ´ 100% = częstość kategorii ´ 100% = procentowy udział kategorii w próbce.

Zauważmy, że kąt wycinka koła dla humanistycznej grupy kierunków na rys. 1.6 wynosi

0,127 * 360° = 45,72°

Ogólnie, kąt wycinka koła odpowiadającego określonej kategorii wynosi

(Liczebność kategorii/liczebność próbki) ´ 360° = częstość kategorii ´ 360°

Ograniczenia wykresów kołowych:


« poprzedni punkt  następny punkt »